Múzeumpedagógia

múzeumpedagógia


Az Erzsébetvárosi Zsidó Történeti Tár létrehozásának kiemelt célja a fiatalok becsábítása a múzeumba. A feladat sikeres megvalósítása kétoldalú hasznot ígér. Megtaníthatja a fiatalokat a tárgyak, a korszak, a korszak tárgyainak stb. megfejtésére, ösztönözheti a múlt megismerésében rejlő történetek feltérképezésére, a múlt hagyatékának megbecsülésére, másrészt ösztönzi a múzeum szakembereit az ott lévő tárgyakon keresztül a múlt kreatív, sokszintű, élményt nyújtó bemutatására.

Néhány példa, téma (a teljesség igénye nélkül):

Hogyan éltek, mivel játszottak, hol tanultak a 19. század végén a fiatalok.

A kóser háztartás vezetésének vallási szabályai.

  • Miért van elkülönítve a húsos és tejes étkezés?
  • Mit jelent az erre vonatkozó tórai parancs?
  • Hogy nézett ki (és ma hogy néz ki) a kóser konyhavezetés a gyakorlatban?

Ki a rabbi?

  • Pap, pszichológus, tudós, a zsidón közösség szellemi vezetője, tanár?
  • Miért nem lehet dolgozni szombaton? Mit tekintettek az ősök munkának? Ma is munka a tűzgyújtás?

Az iparos műhelyében lehetőség nyílik az adott (tipikus erzsébetvárosi) mesterség megismerésére, a lehetőségekhez mérten a gyakorlatban is.

Az idősebb iskolások számára a fehérnemű varrónő műhelye és a pincében lévő gettókiállítás bemutatásával lehet az olyan komoly, ezen a korszakon túlmutató, a mát is érintő kérdésekről beszélgetni, mint faji alapú megkülönböztetés, a tanulás tilalma, a vagyonelvétel, a megaláztatás témaköre.

A látottak és hallottak közös feldolgozására az Átrium biztosít helyet.

Az Erzsébetvárosi Történeti Tár nem közoktatási intézmény, de az ismeretszerzés fontos színtere. Köthető konkrét tananyagokhoz, de nem feltétlenül.

Múzeumpedagógiai programok

A Zahor Alapítvány foglalkozásai.

Az alapítványról:

http://www.emlekezem.hu/


Részletesebben a sétákról:

http://zachor.hu/cikkek/helytorteneti-setak-diakok-vezetesevel

 

Tett és Védelem Alapítvány

Oktatási program:

http://tev.hu/oktatasi-program/