Múzeumpedagógia

A Csányi5 - Erzsébetvárosi Zsidó Történeti Tár állandó kiállításával összhangban készült el saját múzeumpedagógiai programunk. Kidolgozásában  fontos szakmai segítséget Dr. Balázs Gábor eszmetörténész és Foki Tamás történész, pedagógus nyújtottak.

A Csányi5 - Erzsébetvárosi Zsidó Történeti Tár állandó kiállításával összhangban készült el saját múzeumpedagógiai programunk. Kidolgozásában  fontos szakmai segítséget Dr. Balázs Gábor eszmetörténész és Foki Tamás történész, pedagógus nyújtottak.

Az Erzsébetvárosi Zsidó Történeti Tár létrehozásának egyik fontos célja a fiatalok becsábítása a múzeumba. A feladat sikeres megvalósítása kétoldalú hasznot is ígér. Ösztönözheti a fiatalokat - a kisiskolásoktól a gimnazistákig - a korszak, és ezen belül a zsidóság történetének (a 20. század első fele) jobb megismerésére.Tárlatvezetéseinket a kerettantervben szereplő, „Magyarország gazdasági és kulturális fejlődésével kapcsolatos témák” figyelembevételével alakítjuk ki, és ebbe építjük be a judaisztikai témákat.

A múzeumpedagógiai programnak két fő iránya van:

Az egyik a 20. század első felének társadalomtörténete, várostörténet, helytörténet. Fontosnak érezzük ezen belül, hogy személyes történeteket is bemutassunk. A diákok válaszokat kaphatnak azokra a kérdésekre, hogy:

  • Milyen körülmények között, milyen házakban, lakásokban éltek a pesti polgárok, iparosok, munkások?
  • Milyen – ma már részben kihalóban lévő - mesterségek voltak Budapesten és ezen belül Erzsébetvárosban?
  • Hogyan nézett ki egy fotográfus műhelye a 20. század elején?

A másik fő irány a zsidóság bemutatása. A diákok válaszokat kaphatnak – többek között - azokra a kérdésekre, hogy:

  • A zsidóság nép-e vagy vallás?
  • Ki számít zsidónak?
  • Milyen szokásokat, hagyományokat és tárgyakat őriz a vallás?
  • Milyen vallási irányzatok léteztek és léteznek ma is Magyarországon?
  • Mi a cionizmus?

"Tanár úr kérem"

Az  újonnan kidolgozásra és bevezetésre kerülő tárlatvezetés és program során a fiatalok felfedezhetik, hogyan éltek, milyen iskolába jártak és mit tanulhattak a 20. század első felében élő társaik. Ennek kiváló hátteret biztosítanak a kiállításunkon berendezett lakásbelsők. A program célja annak bemutatása, hogy milyen lehetőségeik voltak a fiataloknak a 20. század első felében tehetős polgár- vagy munkáscsalád gyerekeként, zsidóként (akár ortodox, akár neológ neveltetésben), vagy éppen továbbtanulni vágyó lányként.

A program szakmai alapját egy, a magyarországi oktatási rendszer struktúráját bemutató tanulmány képezi, amely külön fejezetben foglalkozik a zsidó oktatással. Az iskolai élet megértését irodalmi idézetek is mélyítik, olyan szerzőktől, mint Karinthy Frigyes, Molnár Ferenc, Szabó Magda, Fehér Klára és Ottlik Géza. A tárlatvezetést három kisfilm egészíti ki, melyek témakörei:

  1. Korabeli iskola hangulata - Karinthy Frigyes: A jó tanuló felel
  2. A szegénység, a továbbtanulás és a hazafias nevelés kérdései
  3. Az antiszemitizmus iskolai jelenléte a 20. század első felében

A program zárásaként a diákok csoportosan vagy egyénileg is kitölthetnek egy kérdéssort, amely az ismeretek elmélyítését szolgálja, és régi, ma már elfeledett fogalmak jelentését is tisztázza.

A látottak és hallottak közös feldolgozására az Átrium biztosít helyet.

Az Erzsébetvárosi Történeti Tár nem közoktatási intézmény, de az ismeretszerzés fontos színtere. Köthető konkrét tananyagokhoz, de nem feltétlenül.

Reméljük, hogy kiállításunk  ösztönözi majd a diákokat a saját, akár közvetlen környezetük történeteinek feltérképezésére.  Másrészt viszont ez ösztönzi a kiállítás munkatársait az ott lévő tárgyakon, elmesélhető történeteken keresztül a múlt kreatív, sokszintű, élményt nyújtó bemutatására.

Részletesebben az állandó kiállításról: Kattintson ide

A kiállítás látogatásával kapcsolatban (időpont, tudásszint stb.) javasoljuk az egyeztetést telefonon, illetve e-mailben:

e-mail:info@csanyi5.hu telefon: +361 351 7298